Steg 2 Historisk vinstutveckling |
Scroll Föregående Topp Nästa Fler |
I det här steget så fortsätter du med att titta på den historiska vinstutvecklingen (dvs. vinst efter skatt eller nettoresultat). Liksom i det första steget behöver du inte heller här förse Hitta kursvinnare med några värden. Den historiska vinstutvecklingen är intressant eftersom du vill kunna göra en prognos över bolagens framtida vinster, och därmed kunna värdera aktien bättre.
De historiska uppgifterna, snitt, trendlinje och prognos fungerar på samma sätt som i steg 1 där du såg historisk försäljningsutveckling.
I bilden ovan ser du att vinsten per aktie från 2011 till 2012 ökar från 2,72 kronor till 3,22 kr. Det är en ökning med 18,2 %. (För hela bolaget är det 1,031 miljarder kronor som ökat till 1,227 miljarder – även det +18,2 %). År 2017 kommer vinsten/aktie att vara 12,31 kronor om trenden håller i sig (se längst upp till höger i bilden).
Snittet (28,5%) räknas ut med hjälp av 2012 års vinst och 2007 år vinst i kolumnen Mnkr. Det tar alltså in hänsyn till vinster som skett åren däremellan, och inte heller de siffror i kolumnen Tillväxt som visar ökningen i vinsten från föregående år uttryckt i procent. Snittet påverkas alltså inte heller av eventuella extremår som du väljer bort ifall det inte rör sig om det tidigaste eller senaste året.
Både trendlinjens och snittets värde är klart över de 15 procent som du vill ha i vinsttillväxt för att nå målet om att fördubbla pengarna på fem år. Det gör det intressant att fortsätta analysen av bolaget.
I steg 2.2 kan du ange orsakerna till företagets tillväxt. Detta är ett stöd för dig i din analys och dina framtida analyser. Du behöver inte fylla i det här steget för att komma vidare och det används inte i programmets beräkningar. I vårt exempelfall tror vi att H&Ms tillväxt har berott på nya framgångsrika produkter, forskning och utveckling och en kompetent företagsledning. För att kunna göra en sådan bedömning måste du naturligtvis kunna företaget som du analyserar, läs på!
I steg 2.3 kan du ange om du tror att vinsttillväxten kommer att vara oförändrad, bättre eller sämre i framtiden. Vad du anger här används inte i programmets beräkningar, utan är bara till som stöd för ditt minne. I steg 3.3 kan du i så fall göra en egen vinstprognos och justera den uppåt eller nedåt. I vårt exempelfall tror vi att faktorerna som skapat framgång och vinsttillväxten kommer att vara oförändrade framöver.
Klicka på Nästa för att komma vidare till steg 3 där vi ska göra en lönsamhetsanalys och en vinstprognos.