Steg 5 P/e-talsprognos |
Scroll Föregående Topp Nästa Fler |
I det här steget så gör du en prognos för aktiens P/e-tal de kommande fem åren. P/e-talets definition är aktuell kurs dividerat med bolagets vinst per aktie (från senaste bokslut). Tanken är att du jämför de historiska P/e-talen med det nuvarande. Om aktiens kurstillväxt inte hängt med i samma takt som vinsttillväxten är aktien relativt sett lågt värderad.
I tabellen ser du dels inom vilka kursintervall aktien har handlats under de senaste åren. Du ser också vilka P/e-tal det motsvarar. I exemplet här intill ser du t ex att aktien under 2015 handlats inom intervallet 292-368 kronor vilket motsvarar ett P/e-tal på mellan 23,1 och 29,2. Som vanligt så kan du ta bort extremår som avviker kraftigt genom att klicka i rutan till vänster om året så att rutan blir tom. Extrema P/e-tal över hundra visas som >100. Om bolaget har ett förlustår visas P/e-talet som neg.
Programmet beräknar och visar trendlinjer för tre olika nyckeltal. Dessa är:
1. Försäljningen i kronor per aktie (samma kurva som i steg 1)
2. Vinsten i kronor per aktie (samma kurva som i steg 2)
3. Utdelningen i kronor per aktie (samma kurva som i steg 4)
Du ser också grafiskt inom vilka intervall som aktien har handlats historiskt. Varje stapel visar högsta och lägsta kurs. ”Vimpeln” och siffervärdet visar slutkursen i slutet av varje år.
5.1 Aktuell kurs
I steg 5.1 står aktuell kurs samt hur kursen utvecklats sedan senaste bokslutet (t ex sjunkit 16,2 procent). Aktuell kurs är den senaste som programmet känner till. Den är från det tillfälle när du senast uppdaterade databasen med kursdata (via menyvalet Arkiv -> Uppdatera databasen).
5.2 Kurstillväxt
I steg 5.2 ser du om kurstillväxten historiskt hållit jämna steg med tillväxten i försäljning och vinst. De värden som jämförs är de som finns i steg 1, steg 2 och steg 4. Om kursen stigit långsammare än försäljning respektive vinst, betecknas detta som GYNNSAM. Motsatsen är OGYNNSAM när kursen har stigit snabbare än försäljning och vinst. Det här är ett stöd till din bedömning och inget som programmet använder i senare steg av analysen.
5.3 och 5.4 Att bedöma P/e-tal
Hur gör man då för att sätta P/e-tal? Vilket P/e som är rimligt beror på vilken tillväxt bolaget har. Låt oss ta ett drastiskt exempel - ett extremt tillväxtföretag med en vinsttillväxt på 100 % per år. Här kommer P/e-talet att halveras varje år om börskursen ligger stilla. Om börskursen är 100 kronor och vinsten 5 kronor är P/e-talet 20. Men ett år senare har vinsten ökat till 10 kr/aktie. P/e-talet halkar då ner till 10 vilket är ungefär vad börsens stabila långsamväxande cykliska bolag brukar värderas till. En hög tillväxt bör alltså ge ett högt P/e-tal.
Ett stöd för bedömningen av vinsttillväxten är PEG-talet. Det är aktuellt P/e-tal dividerat med vinsttillväxten. Ett PEG-tal över 2,0 är mycket högt medan ett PEG-tal under 1,0 är attraktivt. Ett annat sätt att säga samma sak är att P/e-talet inte bör vara större än vinsttillväxten för att vara attraktivt. Och det får aldrig överstiga dubbla tillväxttakten. Tabellen ger några exempel:
P/e-tal |
Vinsttillväxt |
PEG-tal |
Bedömning |
5 |
10 % |
0,5 |
Bra, attraktivt! |
10 |
10 % |
1,0 |
Bra |
15 |
10 % |
1,5 |
Medel |
20 |
15 % |
1,3 |
Medel |
20 |
10 % |
2,0 |
Högt! |
25 |
10 % |
2,5 |
Högt! |
I steg 5.3 jämförs det aktuella P/e-talet med de historiska. Det används inte av programmet för några beräkningar, utan visas som stöd för dina bedömningar.
I steg 5.4 anger du högsta och lägsta P/e-tal. I exemplet ovan har programmet räknat fram ett snitt på 25,6 som högst och 18,9 som lägsta. Fyll i dem programmet föreslår eller ange egna.
Observera att du måste ange högsta och lägsta P/e-tal under punkt 5.4 för att komma vidare till steg 7.
Klicka på Nästa för att komma vidare till steg 6 där vi ska göra en kursprognos.