Steg 6 Kursprognoser |
Scroll Föregående Topp Nästa Fler |
I det här steget så gör du en prognos av kursen om fem år baserat på dina tidigare bedömningar. Med stöd av det så kan du snart se ifall det är tid för att köpa, sälja eller behålla. I diagrammet ser du liksom i tidigare steg aktiekurserna för de föregående åren (samma som i steg 5) samt vinstprognosen (samma som i steg 3 och 5).
6.1 Högsta kurs
Kursprognosen i steg 6.1 för högsta kurs om fem år baseras på din tidigare vinstprognos i steg 3 och det högsta P/e-talet som du angav i steg 5.4. I vårt exempelfall har vi räknat med ett framtida högsta P/e-tal på 29 och en framtida vinst på 22,08 kronor per aktie. Multiplicerar du dessa värden får du fram 640,32 som är vår bedömning av högsta kurs om fem år. För att den kursen ska nås måste P/e-talet 29 uppnås det femte och sista året i vår analysmodell.
6.2 Lägsta kurs
Eftersom börsen inte alltid går upp behöver vi också räkna på sämsta möjliga utfall. Här finns det fem olika alternativ för dig att välja emellan.
1. Baserad på P/e-tal och aktuell vinst Detta innebär att programmet beräknar en kurs utifrån det lägsta P/e-talet i steg 5 samt aktuell vinst. Det innebär alltså att vinsten inte alls ökar från dagens nivå under fem år. Vanligen fungerar det bra att använda det här alternativet.
2. Genomsnittlig lägsta kurs de senaste fem åren Programmet beräknar ett snitt för den lägsta betalda börskursen de senaste fem åren.
3. Lägsta kurs de senaste 3 åren Det här alternativet innebär den lägsta faktiskt betalda börskursen under de senaste tre åren. De som använder teknisk analys anser att den här typen av punkter utgör ett stöd som kursen ogärna tar sig under.
4. Lägsta utdelningsrelaterade kurs Kursen beräknas som senaste utdelning per aktie dividerat med högsta historiska direktavkastning i procent.
5. Egen bedömning Det här alternativet innebär att du själv anger den lägsta möjliga aktiekursen om fem år.
Klicka på Nästa för att komma vidare till steg 7 där vi ska se på Kursintervall, riskbedömning och avkastning.